Klimatsmarta företag räddar planeten samtidigt som de skapar fler jobb. Oavsett om det handlar om att sälja kläder i andrahand eller om att skapa en app som möjliggör samåkning till jobbet. Följ våra tips och bli klimathjälten som skapar fler jobbmöjligheter.
1. Ta reda på hur du vill hjälpa till
Det första steget i uppbyggandet av ditt klimatsmarta företag är att, om du inte redan har gjort det, komma på hur du vill att din klimatsmarta verksamhet ska se ut. Oavsett om du vill sälja kläder på en andrahandsmarknad eller skapa ett företag som arbetar med återvinning.
Kanske vill du utveckla en app som hjälper andra att leva ett klimatsmartare liv eller servera klimatsmart mat på en alldeles egen restaurang.
Tänk på att välja ett område du verkligen brinner för, det kommer göra arbetet roligare intressantare och mer målinriktat. Och glöm inte att ta tillvara på de resurser som redan finns.
2. Se över konkurrensen
Undersök vilka klimatsmarta företag som finns i ditt område och vilka inriktningar de har. På så sätt kan du komma med ett nytt, alternativt konkurrerande, koncept som samtidigt kommer att gynna miljön.
Här gynnas du av att använda din kreativitet och ditt nytänkande. Branschen för klimatsmarta företag är beroende av nya färgrika idéer som kan ta oss ett steg närmare en friskare jord.
3. Välj en trygg inkomstförsäkring
Som egenföretagare måste man våga ta risker. Men för att ta de allra största riskerna behöver man en trygg grund att stå på.
Genom att jämföra inkomstförsäkringar på www.inkomstförsäkring.se kan du hitta en trygg inkomstförsäkring för både dig och din ekonomi.
4. Nätverka och fixa investerare som vill se din idé växa
Nätverkandet är A och O för en egenföretagarens chans att både ta sig in i och växa på marknaden. Samtidigt kan investerare vara grunden till att ditt klimatsmarta företag ska få chansen att växa.
Ta dig till evenemang speciellt anordnade för egenföretagare eller mingel och mässor med miljöfokus så får du både öva på din säljteknik och förhoppningsvis håva in några intresserade investerare.
5. Använd dig av klimatsmart marknadsföring
Ett nystartat företag är alltid i behov av marknadsföring för att nå ut till sin kundkrets, användare och eventuell arbetskraft. Eftersom du vill satsa på ett klimatsmart företag kan det vara smart att låta marknadsföringen spinna vidare på det temat.
Börja med att undersöka vilken målgrupp du vill nå ut till. Marknadsför dig sedan på sociala medier, samla ihop några kompisar och gör en reklamfilm eller dela ut klimatvänlig reklam på stan samtidigt som du informerar om ditt företag.
När det kommer till marknadsföring är det bara du och miljön som sätter gränserna.